Rubriky
Co je u nás v regionu nového

KOLIK DOBRA JE V ČESKU?

Celorepubliková data o dobrovolnictví za rok 2023

Český statistický úřad zveřejnil na jaře 2024 první celorepubliková data týkající se pohledu na stav dobrovolnictví v ČR za rok 2023. Tato významná očekávaná studie realizovaná Českým statistickým úřadem přináší komplexní pohled na stav dobrovolnictví v zemi. Cílem šetření bylo získat podrobný přehled o současném stavu míry a motivace zapojení dobrovolníků v Česku.

Znalost počtu a charakteristik lidí, kteří se věnují dobrovolnickým aktivitám, stejně tak jako objemu hodin a nadšení, které dobrovolnictví věnují, jsou důležitým podkladem nejen pro definování politik státu, ale jsou klíčová pro strategické plánování organizací v regionech. Vybíráme pro vás tato zajímavá data, která pro vás prezentují zástupci a zástupkyně Národní asociace dobrovolnictví, z.s.

KOLIK LIDÍ SE ALESPOŇ OBČAS DO DOBROVOLNICTVÍ ZAPOJUJE? 

Stanislava Hamáková

Počet lidí, kteří věnovali dobrovolnictví alespoň 1 hodinu ročně dosáhl v roce 2023 počtu 1 662,3 tisíc. Vzhledem k tomu, že
z posledního sčítání lidu je lidí v kategorii
15 – 64 let celkem 6 684,3 tisíc, pak jde
o téměř o čtvrtinu naší dospělé populace. Jak uvidíme níže, zapojení je velmi různé, nicméně můžeme říci, že ochota pomáhat formou dobrovolnické činnosti je v naší společnosti vysoká. Výzvou pro nás může být, jak tento potenciál rozvinout i v budoucnosti.

KDE MŮŽEME V DOBROVOLNICTVÍ OČEKÁVAT NEJVYŠŠÍ OCHOTU SE ZAPOJIT?

Lenka Vonka Černá

Nejvíce lidí, konkrétně více než
¾ respondentů (85,7 %), uvedlo, že nejčastěji vykonávají dobrovolnickou aktivitu v místě svého bydliště. Pravděpodobně půjde o mix faktorů praktičnosti a vazby na komunitu, místo, ke kterému máme osobní pozitivní vztah. 

Tip pro vás: Pokud máte v organizaci dobrovolníky, zjistěte jakou k vám váží cestu. Propojte a podporujte i jinak ty, kteří cestují z větších dálek. Pokud dobrovolníky hledáte např. přes sociální sítě, propagujte vazbu na vaší lokalitu.

V JAKÉ FORMĚ SE LIDÉ DO DOBROVOLNICTVÍ ZAPOJUJÍ? 

Pavla Merhautová

Drtivá většina respondentů uvedla, že primárně se jako dobrovolníci zapojují offline. Nicméně 5,1 %  osob vykonává dobrovolnickou činnost také online.

Obvyklé je toto zejména u odborných komunit, často fungujících celkově online, kde pak
i online zapojení dobrovolníka není výjimkou. Nebo u oblastí spojených
s IT (př. online vzdělávání pro osoby ohrožené vyloučením, či grafika expertů pro neziskovou organizaci  ad.).

Tip pro vás: 
Pokud online dobrovolnictví nevyužíváte, zkuste se ve vaší organizaci podívat, zda někde nemá prostor tato část vyrůst.

JAKÁ JE TYPICKÁ FREKVENCE DOBROVOLNICKÝCH AKTIVIT? 

Screenshot 2024-09-23 at 22.14.01

Naprostá převaha respondentů uvedla, že jejich zapojení je síše nárazové (více než
2/3 dotazovaných).

Pravidelné zapojení se na měsíční či týdenní bázi uvádí kolem 15 % dotázaných. Na denní bázi je to však méně než 5 %.

Tip pro vás: 
Pokud zvažujete větší zapojení nových dobrovolníků do vaší organizace, je vhodné nastavit si reálná očekávání. Například i v tom, jak často, v jaké frekvenci je pravděpodobné, že se u vás lidi budou jako dobrovolníci fungovat. Reálná očekávání pomáhají snižovat příliš vysokou fluktuaci lidí v organizaci. To platí jak u zaměstnanců, tak u dobrovolníků.

JAKÝ JE ČASOVÝ ROZSAH DOBROVOLNICTVÍ?

Screenshot 2024-09-23 at 22.12.22

Téměř 1,5 pracovního týdne ročně lidé uvedli jako rozsah jejich zapojení se do světa dobrovolnictví. Konkrétně jde o 57,6 hodin na osobu za posledních 12 měsíců. 

Tip pro vás:
Pokud se rozhodnete sledovat toto číslo u vás v organizaci, doporučujeme oddělit nárazové spolupráce od těch pravidelných. Doporučujeme dále podpořit vaše dobrovolníky ve sledování  času svého zapojení (v hodinách). Výkazy nutné nejsou, stačí si hlídat čas spolupráce. Díky tomu vaše organizace umí vyhodnotit náročnost, a efektivitu zapojení dobrovolníků.

PROČ DOBROVOLNICTVÍ ZAHRNOUT DO SVÉHO ŽIVOTA? CO LIDI MOTIVUJE? 

Screenshot 2024-09-23 at 22.10.42

Nejčastější motivací, proč dobrovolnictví zahrnout do svého života, je víra v určité vlastní hodnoty a vlastní přesvědčení, které s organizací, se kterou jako dobrovolníci spolupracujeme, sdílíme. 

Tip pro vás: 
Pokud dobrovolníky aktuálně či dlouhodobě sháníte, zkuste pracovat v PR/marketingu právě s tématem sdílení společných hodnot. 

ZOHLEDŇUJE GENDER NAŠE DOBROVOLNICKÉ PREFERENCE? JAK JSOU NA TOM MUŽI?

Screenshot 2024-09-23 at 22.11.20

Ano, preference v tom, kde jsou jako dobrovolníci lidé zapojeni, se liší u mužů vs. u žen. Muži se nejčastěji jako dobrovolníci realizují v tematické oblasti “rozvoj obce, rozvoj komunity a sousedská výpomoc”. Často jde o nárazové úklidy okolí, zejména v místě bydliště. Ale také  třeba  zapojování se do organizace  lokálních sportovních akcí atp. 

Tip pro vás: 
Promyslete si, zda svým marketingem či networkingem vybízející k zapojení se do vašich aktivit, neoslovujete primárně ženy. Tedy v případě pokud chcete mít zapojení z hlediska genderu vyrovnanější.

ZOHLEDŇUJE GENDER NAŠE DOBROVOLNICKÉ PREFERENCE? JAK JSOU NA TOM ŽENY?

Screenshot 2024-09-23 at 22.11.56

Ano, preference v tom, kde jsou jako dobrovolníci lidé zapojeni, se liší u mužů vs. u žen. Ženy nejčastěji jako dobrovolnice realizují v tematické oblasti “sociální péče”. Tato činnost může také zahrnovat například darování přebytků charitě, organizace sbírek, zajištění akcí pro děti ad.. 

Tip pro vás: 
Promyslete si, zda svým marketingem či networkingem vybízející k zapojení se do vašich aktivit, neoslovujete primárně muže. Tedy v případě pokud chcete mít zapojení z hlediska genderu pestřejší.

JSOU LIDÉ, KTEŘÍ DOBROVOLNICKOU ČINNOST NEBUDOU REALIZOVAT JEN PRO NÁS? 

Screenshot 2024-09-23 at 22.13.24

Ano, více než jednu dobrovolnickou aktivitu vykonává paralelně až 11,4 % respondentů. Zde pravděpodobně platí, jako v mnoha oblastech, že lidé nejaktivněji zapojení do občanské společnosti, jsou ve svých zájmech a aktivitách rozkročeni do šíře. Nicméně jde opravdu o ty nejvíce angažované, kterých je menšina.

Tip pro vás: 
Pokud máte lidi, co se jako dobrovolníci realizují ve více organizacích, zamyslete se, jak jejich zkušenosti odjinud využít i u vás. 

Sedmero doporučení pro praxi neziskových organizací na základě národních dat o dobrovolnictví:

  1. Využijte silného zájmu o lokální dobrovolnictví:
    Z dat vyplývá, že 85,7 % lidí se nejčastěji zapojuje do dobrovolnické činnosti v místě svého bydliště. Zaměřte se tedy na místní komunitu a navazujte spolupráci s místními institucemi. Oslovujte dobrovolníky z blízkého okolí, kde mají osobní vazby a pocit sounáležitosti. Podpořte PR vašich lokálních projektů – zvýší se tak pravděpodobnost dlouhodobého zapojení.
  2. Zvažte využití potenciálu online dobrovolnictví:
    Přestože většina dobrovolníků pracuje offline, 5,1 % vykonává svou činnost online, zejména v IT a odborných komunitách. Pokud vaše organizace ještě nevyužívá online dobrovolníky, zkuste zvážit, zda je prostor pro takové zapojení i ve vaší činnosti, zejména v oblastech, kde je možné využít odborné dovednosti na dálku. Online dobrovolníky lze zapojit jak do vašich činností pro cílovou skupinu, tak do aktivit, které zefektivní chod vaší organizace (grafika, marketing, fundraising, …). 
  3. Nastavte realistická očekávání o frekvenci dobrovolnické činnosti:
    Více než dvě třetiny dobrovolníků se zapojují spíše nárazově. Na pravidelné měsíční nebo týdenní bázi se angažuje jen 15 %. Proto při plánování aktivit počítejte s tím, že většina dobrovolníků bude dostupná nepravidelně, a přizpůsobte tomu organizační očekávání. Nastavení realistických cílů pomáhá předcházet zklamání a fluktuaci dobrovolníků.
  4. Sledujte a vyhodnocujte časové zapojení dobrovolníků:
    Průměrně každý dobrovolník věnuje dobrovolnictví 57,6 hodin ročně. Doporučuje se sledovat čas strávený dobrovolnickou činností, abyste mohli rozlišit mezi pravidelnými a nárazovými spoluprácemi. To vám umožní efektivněji plánovat aktivity a vyhodnocovat jejich dopad na vaši organizaci.
  5. Využijte motivaci k hodnotám a přesvědčení:
    Data ukazují, že dobrovolníci jsou nejčastěji motivováni sdílením hodnot a přesvědčení s organizací. Ve vašem náboru proto klaďte důraz na to, jak vaše organizace odráží hodnoty potenciálních dobrovolníků. V marketingových a náborových materiálech zdůrazněte společné přesvědčení a smysl, které vaše aktivity naplňují. Nezapomínejte se k tomuto tématu vracet i v průběhu spolupráce s dobrovolníky.
  6. Zohledněte genderové preference při plánování aktivit:
    Muži se častěji zapojují do aktivit zaměřených na rozvoj komunity a sousedskou výpomoc, zatímco ženy preferují aktivity v oblasti sociální péče. Pokud chcete vyrovnat genderové zastoupení mezi dobrovolníky, nabídněte rozmanité aktivity, které oslovují oba gendery, a přizpůsobte tomu vaši komunikaci.
  7. Zapojte zkušené dobrovolníky do mentoringu a sdílení zkušeností:
    Až 11,4 % dobrovolníků se zapojuje do více organizací současně. Tito lidé mohou přinést zkušenosti z jiných neziskových projektů, a nebo se  mohou stát mentory nových dobrovolníků. Využijte jejich zkušenosti a znalosti k obohacení vaší organizace, například prostřednictvím sdílení know-how nebo zapojení do rozhodování o nových projektech.

Detailní charakteristiky zpracované ČSÚ najdete zde.

Zdroj: https://www.nadobrovolnictvi.cz/o-dobrovolnictvi/data/